Blog 1

15.06.2017

Dobrý večer všem, kteří jste podpořili moji petici a cítíte to stejně: "Na Podole chceme park ne parkoviště".

Přináším svůj pohled na průběh jednání na zastupitelstvu a své alternativy, které jsem chtěl zastupitelům nabídnout. Vše si můžete do detailu prohlédnout na video záznamu na stránkách města, bod se začíná projednávat cca v čase 1:16:00, můj příspěvek přichází na řadu v 1:27:00.

https://www.mesto-beroun.cz/obcan/videoprenosy-1/on-line/

Co jsem udržel v hlavě jsou následující body, bohužel ne všechny své argumenty jsem ze sebe na místě dokázal vyslovit, přesto je uvádím, aby byly transparentní a ostatní na ně mohli reagovat: 

Potřeba parkování

Město má obavy, že nebude kde parkovat, až se zruší parkoviště v bývalých kasárnách, proto tlak na nové parkování

  • Není přesně jasné, kdo bude toto parkoviště užívat, současné parkoviště P+R má kapacitu cca 184 míst (podle webu města), je vydáno 120 parkovacích karet zdarma pro občany Zavadilky (během přestavby mostu) a i tak není kapacita naplněna. Naopak z toho plyne naprostý nezájem o parkování v této lokalitě, lidé raději parkují zdarma poblíž svého bydliště, raději 5 minut hledají místo než by šli 10 minut pěšky, např. s nákupem je to zcela pochopitelné.
  • Dále parkovací dům, s kapacitou cca 180 (neoficiální údaj z doby před stavbou, na webu města jsem současnou kapacitu nenašel), není tajemstvím, že parkovací dům je poloprázdný, neboť zajet do něj znamená projet všechny křižovatky Berouna v ranní špičce cca 30minut, mimochodem řeší příjezd od Zdejciny viz níže.
  • Ohledně parkování - myslím, že koncepce města by se měla snažit nabídnout mnoho malých parkovišť na různých místech města, aby si každý mohl vybrat to své nejbližší a měly by být pokud možno zdarma. Jinými slovy městská policie by neměla trestat parkování na bezpečných místech, která nejsou označena jako parkovací. Dobře znám situaci z ulice Brožíkova, která je hodně zmiňována, zde město dalo kameny, plastové kůly a podobné zábrany, jen aby zmizela parkovací místa. Přitom parkování zde bylo přehledné a bezpečné a nikoho neobtěžovalo.

Změní se systém Pražské integrované dopravy (PID), nově by měla být jednotná cena za cestu do Prahy 24kč pro autobus, vlak i rychlík, proto se očekává větší tlak na parkování u nádraží. Tím je lokalita vzhledem k poloze ideálním P+R.

  • není přesně pravda, protože tato lokalita je zatím autem dostupná pouze od Zavadilky, tj. Tetín, Jarov, Tobolka, Koněprusy z lokalit na sever od dálnice (Litava, Zdejcina, Černý vršek, Závodí, Hýskov) sem cesta trvá podobně jako do Prahy, nebude tedy v žádném případě lákadlem pro odstavení auta. Možná, že obyvatelé Malého sídliště nebo Králova Dvora by toto P+R uvítali, ale stále se domnívám, že raději zvolí autobus od místa bydliště (popř. vlastní auto), než kombinovat auto+vlak. Navíc je otázka, zda by nebylo lepší jim vhodně umožnit kombinaci kolo+vlak, např. logickým napojením a kvalitou cyklostezek (obojí zatím stále pokulhává, byť se zlepšujeme).
  • Tedy z mého pohledu je potřeba tohoto parkoviště spíše jen zdánlivá, nebo minimálně diskutabilní.

Povodňová ochrana

Dřeviny musely být vykáceny, neboť to byl požadavek povodí, protože dřeviny mohou zachytávat naplaveniny a vytvořit během povodně hráz, která by mohla zvýšit hladinu rozvodněné řeky a tím způsobit přetečení protipovodňových hrází chránících město.

  • Pak zazněly i argumenty, že požadavek povodí byl pouze dostatečná vzdálenost dřevin od sebe. Například na autobusovém nádraží se dřeviny vysazovat mohly, asi způsobeno tím, že to bylo podmínkou švýcarské dotace.
  • Z mého pohledu protimluv, tedy dřeviny tam asi být mohou, ale asi to musí být v rozumné míře. To odpovídalo i výrokům ze strany zastupitelů, že parkoviště by mělo mít stromy (doufám, že jich bude více než dva).
  • Úprava pozemků byla podmínkou jejich výměny s původními majiteli, vedla ke zlepšení průtokových koeficientů a tím i ochraně města, vyčistila oblast od odpadků a stavebního odpadu z časů stavby dálnice.
  • Asi souhlas, že jde o celkové zlepšení. Přesto mohlo být vykáceno citlivěji s ponecháním největších stromů s ohledem na bezpečnou vzdálenost (podobné stromy tam budeme nákladně vracet a bude to trvat několik let).

Alternativy, které jsem předkládal zastupitelům a které bych rád prosazoval:

Alternativa 1 - patrové parkoviště pod dálnicí, tím zachovat plochu pro park a zároveň zajistit parkovací místa. Viz Hornbach Řepy předložil jsem fotografii zastupitelstvu, 

tento nápad nenašel moc podporu ani v rámci diskuze. Hlavní problémy byly:

  • čas, dotace na parkoviště musí být připravena do konce roku, co dodat, snad jen jestli je to pravda, hned padl protimluv, že na parkoviště bude architektonická soutěž. Jsem zvědav, jaké bude finální časování a přípravy.
  • Řediteství silnic a dálnic - nepovolí stavbu pod dálničním tělesem z důvodu jeho případných oprav. Vidím, že zde by mohla padnout kosa na kámen, ale i takové stavby v Berouně existují viz garáže na Závodí (jsou v podmínce, že mohou být zbourány). Podobně pod D1 most přes Želivku, kde je v tělese mostu druhý most, z toho plyne, že za určitých podmínek... Ale rozumím, že tato cesta může být příliš trnitá.

Alternativa 2 - zelené parkoviště se stromy, např. pakroviště u jezera Lhota viz přiložená fotka, kterou jsem opět předal zastupitelům, zde jsem dostal jasnou pozitivní reakci, tak snad. 

Do blogu přikládám, ještě fotku ulice z měst západní Evropy, stromy tvořící stín jsou zde za sebou, tedy nevytváří povodňovou bariéru, mezi nimi promenáda se štěrkem umožňující vsakování vody. 

  • Shodli jsme se se zastupiteli, že i s ohledem na vsakování vody by bylo dobré volit jiný povrch než asfalt nebo beton, ideálně např. zatravňovací betonové panely. Místo patřilo k berounským zdrojům vody a proto je nutné zajistit vsakování do spodních vod.
  • Shodli jsme se se zastupiteli, že parkoviště by mohlo být oploceno živým plotem, nikoli plotem z drátěnky. Byť plot z drátěnky by mohl být ve specifikacích dotace pro P+R. Snad v tomto případě zasáhne povodí, neboť jde o jasnou zábranu, která může vést ke hromadění klád a tvorbě hráze.
  • Otázkou je, zda tyto mé náměty při zpracování nezapadnou, i proto tento blog.

Alternativa 3 - parkoviště u jezera Lhota s promenádou podél Litavky, kde by byla další lávka k pensionu pro seniory a další lávka k tenisovým kurtům. Celá promenáda by byla v podobě aleje od současné lávky přes Litavku až de fakto k soutoku ramene Berounky s jejím hlavním tokem.

  • Tato varianta byla upozaděna, vzhledem ke směnám pozemků a problémům s případnou dohodou.
  • Jako příklad mé představy ještě uvádím dvě fotky z pěší promenády směrem ke sportovnímu areálu v Nymburku, mimochodem v záplavové oblasti Labe (neověřoval jsem aktivnost zóny, ale je v těsné blízkosti Labe), vstup:
  • uvnitř promenády:

Co dál:

  • Prosím o vaši další podporu, prosím, šiřte mezi své známé, diskutujme, pište komentáře, jen tak dokážeme našim zastupitelům ukázat, co si skutečně myslíme. Nenechme je tápat, co jsou naše priority.
  • Zkusím oslovit ŘDS, abych ověřil, že varianta 1 je skutečně nemožná, případně její podmínky jsou neakceptovatelné.
  • Zkusím oslovit povodí a získat přesné stanovisko jaká může být hustota stromů, jak může vypadat živý plot, popř. plot z drátěnky.
  • Zkusím oslovit majitele pozemků Na Podole, abych zjistil, jaké je jeho stanovisko k variantě 3.

Mějte se fajn,

Adam Voldán

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky